وبلاگ آریا به گذر

خــــــــــــــــــــوش اومــــــــــــــــــــــــــدین ...

وبلاگ آریا به گذر

خــــــــــــــــــــوش اومــــــــــــــــــــــــــدین ...

وبلاگ آریا به گذر

با افتخار اعلام می کنم که می خواهم با شما در دانسته هایم و دانسته هایتان شریک شوم و به همین قصد است که این وبلاگ را ایجاد کردم ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

سایت چیست ؟

چهارشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۵۷ ق.ظ

به نام خدا

Web Site  ...

اگر مطلب  قبلی ما را دیده بودید که در آن درباره وبلاگ و چیستی آن توضیح داده بودیم (این لینک) حتما مشاهده و مطالعه کردید که ما درمورد سایت و پیش زمینه های ساخت آن هم توضیحی داده بودیم . حالا می خواهیم بیشتر توضیح بدهیم :

کلمه سایت به چه معناست ؟

خود سایت به معنای مکان است . و در اصطلاح اینترنتی اش به معنای مکانی برای انتشار متون و تحقیقات و از این دست اطلاعات است .

فرق سایت و وبسایت چیست ؟

همان طور که در بالا دیدید سایت به معنای مکان است . شاید تا حالا دیده باشید که برخی از مشاوران املاک در سردر مغازه خود عبارت سایت فروش و مشاوره املاک را قید می کنند . که به معنای مکانی برای فروش و مشاوره دادن در مورد املاک است . ما با این کاری نداریم . در سالهای گذشته که اینترنت همگانی شده است و هر کسی می تواند از آن استفاده نماید عبارت وب سایت ساخته شده است که به معنای سایتی زیر مجموعه وب است . یعنی مکان اینترنتی . پس سایت و وبسایت دو مقوله جدا نیستند .

Web Site  ...

برای ساخت سایت به چه چیزهایی نیاز داریم ؟!

الف . دامنه : که در زبان انگلیسی Domain نامیده می شود و همان آخرین جز آدرس سایت است . مثلا دامنه سایت من .آی آر است که متعلق به جمهوری اسلامی ایران می باشد . بزرگترین سایتی که دامنه ایرانی آی آر را ارائه می دهد www.iranic.com است که در حال حاضر در ازای هر سال تمدید یا خرید دامنه چیزی حدود ۵۵۰۰ تومان می گیرد و توجه داشته باشید در تمام دنیا به علت محدود بودن منابع شبکه اینترنت باید دامنه یا فضای سایت را تمدید کرد یعنی نمی توان آن را برای همیشه خرید .

The Domain Of The WebSite

ب . هاست : در انگلیسی (Host) می گویند . به فضایی که شما باید اطلاعات سایت را در آن ذخیره کنید می گویند . هاست ها معمولا به چند دسته لینوکس . دایرکت ادمین . پلسک و … تقسیم می شوند . فضای هر هاست بر حسب مگا بایت یا گیگا بایت را خودتان باید انتخاب کنید . هاست ها هم پولی و اجاره ای هستند یعنی با تمام شدن دوره خرید باید دوباره آن را تمدید کنید  . از بهترین شرکت های هاستینگ می توان به طلاهاست (هاست پولی و با کیفیت ارائه می دهد) و ایکس زد ان (هاست رایگان که ضررهایی هم دارد) اشاره کرد . می توانید برای دیدن امکانات سایت های بالا روی عکس های زیر کلیک کنید .

طلاهاست  . کام

طلاهاست که واقعا با امکانات زیاد و سرعت خوبش و همچنین قیمت پایین از شما استقبال می کند

ایکس زد ان . آی آر

XZN.IR که هم هاست پولی با کیفیت و هم هاست رایگان با کیفیت معمولی ارائه می دهد

پ . نرم افزار مدیریت محتوا : در زبان انگلیسی به آن سی ام اس می گویند . از مشهور ترین سی ام اس ها می توان به وردپرس . جوملا . دروپال . دیتالایف انجین و  ده ها مورد دیگر اشاره کرد . به طور کلی کاربرد سیستم های مدیریت محتوا در این است که به شما کمک می کنند بدون هیچ دردسری مطلب منتشر کنید یا سایت بسازید یعنی بدون کد نویسی های وحشتناک .

تذکر : می توانید به جای خرید هاست و نصب cms یکباره یک دامنه بخرید و آن را به وبلاگ خود وصل کنید . تا اگر مثلا آدرس وبلاگ شما example.blogfa.com یا هر چیز دیگری است و آدرس سایت شما example.ir آدرس وبلاگ تان با همان آدرس  سایت تان هم بازشود و مطالب تان هم دست نخورده بماند .

بیشتر سایت سازها چه کسانی هستند ؟ 

  1. ادارات و موسسات دولتی و سازمان هایی از این دست که نیاز به معرفی خود و ساماندهی به برخی اوضاع در شبکه اینترنت دارند . مانند وزارتخانه هاو نهاد های دولتی .
  2. افراد محقق و یا کسانی که دوست دارند کارهای تحقیقاتی خود را بدون سایه بالا سر سیستم وبلاگدهی و به صورت مستقل و رسمی برای خود منتشر کنند .
  3. طراحان وب و شرکت ها و بنگاه های معاملاتی .

وب و مهندسی آن ...

بهترین سی ام اس کدام است ؟ 

ملاک های برای انتخاب سی ام اس خوب وجود دارد مانند : امکان انتشار نوشته بدون دردسر . امکان ساخت گالری تصاویر و آپلود تصاویر بودن زحمت . شلوغ و شلخته نبودن ظاهر مدیریت . آسان بودن کار با آن .

در این بین بسیاری از افراد جهان استفاده از سه سی ام اس وردپرس . جوملا . دروپال را پیشنهاد کرده اند . ما هم قصد داریم در تصویر زیر به بررسی این سه سیستم مدیریت محتوا بپردازیم . (بیشتر وبسایت های جهان یا از جوملا یا وردپرس استفاده می کنند یا بودن سی ام اس و با کد نویسی سایت سازی می کنند . وردپرس در بین ایرانیان محبوبیت بیشتری دارد ) …

مقایسه سه سیستم طراحی وب معروف (جوملا - دروپال و  وردپرس)

نکاتی ضروری در مورد اصطلاحات سایت سازی

  • به قالب و چهره سایت theme و به فارسی پوسته گفته می شود .
  • به امکانات قابل افزودن به  سایتها هم Plugin و به فارسی افزونه گفته می شود .
  • همانند وبلاگ به مطالب منتشر شده در سایت ها هم پُست می گویند .
  • مانند وبلاگ نویسی و قواعد آن در انتخاب پوسته سخت گیر نباشید .
  • مطالب را جذاب و کوتاه بنویسید .

منابع :

  1. وب سایت همیار وردپرس
  2. وب سایت وردپرس فارسی
  3. وبسایت ویکی پدیا فارسی
  4. مطالب قبلی وبلاگ
  5. مطالعات شخصی
  6. گفته های چند طراح وب
  7. سایت های جوملا فارسی
  8. سایت طلاهاست
  9. سایت XZN.IR
  10. مطالعه در مورد مضرات هاست رایگان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی