وبلاگ آریا به گذر

خــــــــــــــــــــوش اومــــــــــــــــــــــــــدین ...

وبلاگ آریا به گذر

خــــــــــــــــــــوش اومــــــــــــــــــــــــــدین ...

وبلاگ آریا به گذر

با افتخار اعلام می کنم که می خواهم با شما در دانسته هایم و دانسته هایتان شریک شوم و به همین قصد است که این وبلاگ را ایجاد کردم ...

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
نویسندگان

وردپرس چیست ؟

جمعه, ۱۳ تیر ۱۳۹۳، ۰۲:۱۵ ق.ظ

به نام الله

وردپرس تاجدار ...

در این مقاله از سری مقالات آموزشی قصد داریم شما را با   یکی از مشهورترین سیستم های مدیریت محتوا یا CMS های جهان آشنا کنیم . نام این سیستم وردپرس است . ادامه را از ادامه مطلب بخوانید ...

تاریخچه وردپرس

وردپرس در سال ۲۰۰۳ میلادی توسط مت مولنوگ ساخته شد . مولنوگ یکی از بزرگان طراحی وب آمریکا است که قبل از وردپرس تجربه ساخت و کد نویسی چند سی ام اس دیگر که در زمینه های بلاگ نویسی و سیستم های اجتماعی که با طراحی آسان بودند را داشته است .

مت مولنوگ ...

وردپرس نیز مشهورترین سی ام اس  اوست که امروزه درصد فراوانی از سایت های ساخته شده در دنیا با این سیستم ساخته شده اند . وردپرس را با علامت اختصاری WP نشان می دهند  که مخفف WORDPRESS است . اگر بخواهیم در زمینه تاریخچه این سی ام اس پنجره ای جدید به روی شما باز کنیم باید ورژن (نگارش) های گوناگون آنرا از ابتدا بررسی کنیم . در ابتدا وردپرس فقط به زبان انگلیسی منتشر می شد و نسخه فارسی نداشت که با تشکیل گروه وردپرس فارسی به آدرس :

www.wp-persian.com

به زبان شیرین پارسی نیز ترجمه شد . اما ادامه بحث . پس از انتشار وردپرس در دورانی که به علت استفاده از موقعیت بسیار مشهور شد سایتهای زیادی با آن ساخته شدند تا اینکه رفته رفته  وبلاگ نویس ها حس کردند که این سی ام اس دارای امکانات کمی است . وقتی که این زمزمه ها فراگیر شد مدیران وردپرس سعی در جلب کمک از کدنویسان و طراحان دیگری کردند و با انتشار نسخه سوم انقلابی برپا کردند . زیرا این ورژن امکاناتی چند برابر ورژن های قبلی داشت .

لوگوی رسمی وردپـــــــــــــــــرس !

هم اکنون هم وردپرس ۳٫۸٫۱ (یعنی وردپرس  ورژن ۳ که ساخته شد ۸ بار بهینه سازی شد و خود آخرین بهینه سازی هم یکبار دیگر بهینه سازی شد !) . با هزاران افزونه و پوسته (قالب) در حال پیشتازی است .

وجه تسمیه (چگونگی نام گذاری)

از شواهد و قرائن اینطور استنباط می شود که این نام توسط یکی از دستیاران و مدیران اول وردپرس انتخاب شد و به تایید مت مولنوگ رسید .

مزیت های وردپرس

  • انعطاف پذیری بالا
  • کارکرد آسان
  • قابل مدیریت برای همه افراد خواه مسلط به وب خواه غیر مسلط
  • دارای امکانات فراوان
  • دارای قالب های گوناگون
  • جمع و جور بودن
  • مناسب برای ساخت هر سایتی
  • قابلیت تغییر در اکثر تنظیمات و قالب ها و …
  • پشتیبانی بسیار قوی ! در ایران و جهان
  • مورد علاقه بیشتر طراحان ایرانی
  • نیاز به دانش چندانی جهت مدیریت ندارد .

WordPress ...

افزونه های وردپرس (WordPress Plugins)’

در هر سیستم مدیریت محتوا احتیاج به امکاناتی افزودنی جهت مدیریت بهتر وجود دارد . زیرا خود امکانات اولیه پاسخگوی ما نیستند . در وردپرس به این امکانات افزودنی  پلاگین یا افزونه می گویند. بهترین سایتهای ایران و جهان که افزونه ارائه می دهند در زیر لیست شده اند .

  1. افزونه های شرکت وردپرس
  2. افزونه های نمایندگی فارسی وردپرس
  3. وبسایت همیار وردپرس

پوسته وردپرس ( WordPress Themes)

به شکل ظاهری هر وبلاگ و یا سایت که بسیار در جلب نظر خوانندگان مفید است قالب یا Template می گویند . اما اصطلاح دیگری نیز به نام Theme وجود دارد که همان جمع و جور شده ی Template است . با این اصطلاح در وردپرس پوسته گفته می شود که حکم پوستی بر بدن سایت شما را دارد . سایت های زیادی در جهان وجود دارند که پوسته می سازند یا پوسته ارائه می دهند مانند :

  1. پوسته های شرکت وردپرس
  2. افزونه های نمایندگی فارسی وردپرس
  3. وبسایت همیار وردپرس

بیشتر وردپرسی ها چه کسانی هستند ؟!

از آنجا که وردپرس امکانات زیادی دارد همه می توانند وردپرسی باشند . اما بیشتر افراد بلاگر . برنامه نویس . سایت های علمی و تفریحی . و برخی شرکت ها وردپرسی هستند . در ذیل این مطلب می توانید ببینید که چه افرادی بیشتر وردپرس را می پسندند و همچنین وردپرس را با دروپال و  جوملا مقایسه کنید

مقایسه بین سه سرویس جوملا و وردپـــــرس و دروپــــــــال ...

با وردپرس چه کار می شود کرد ؟

  1. ساخت وبلاگ حرفه ای
  2. ساخت سایت حرفه ای
  3. ساخت گالری
  4. ایجاد سایتی برای پادکست
  5. سایت های آموزشی و علمی
  6. سایت های تفریحی
  7. سایت دانلود
  8. و …

بادی پرس (شبکه اجتماعی وردپرس)

بادی پرس نام شبکه اجتماعی است که همراه با وردپرس عمل می کند و می تواند شما را در راه اندازی شبکه ای اجتماعی مانند فیسبوک یاری کند آنهم برای سایت وردپرسی خودتان . از آن جا که بادی پرس به صورت افزونه ارائه می شود شما می توانید آن را دانلود کرده و با نصب آن از امکانات بادی پرس لذت ببرید . در بادی پرس می توانید چت روم راه بیندازید و کاربران تان هم پروفایل جدا تشکیل دهند و حسابی حال کنند !

لوگوی رسمی بادی پرس ...

بی بی پرس (انجمنی برای وردپرس)

همان طور که معلوم است بی بی پرس شما را کمک می کند تا انجمن بسازید . در واقع انجمن مکانی برای تبادل نظر و گفتگو بین افراد است . بی بی پرس را هم می توان به صورت جدا در آدرسی جدا مانند FORUM.EXAMPLE.COM  ساخت و هم می توان افزونه آن را دانلود کرد و به وردپرس اضافه کرد . اگر دوست دارید می توانید آن را دانلود کنید و لذت ببرید  و گرنه می توانید با انجمن سازهای جدا مانند مای بی بی  و وی بی انجمن سازی کنید .

لوگوی رسمی بی بی پرس ...

امیدوارم از طولانی بودن مطلب ناراحت نباشید . اگر لذت بردید لا اقل سایت ما را به دوستان خود معرفی کنید

منابع و مواخذ

  • وبسایت اصلی وردپرس
  • سایت وردپرس فارسی
  • ویکی پدیا فارسی
  • سایت همیار وردپرس
  • سایت مدیریت وردپرس به آدرس Ma.tt
  • مطالعات شخصی
  • تجربه هایم در وردپرس فارسی
  • سایتهای منتشر کننده بی بی پرس و بادی پرس

 

  • آریا به گذر

theme

وردپرس

افزونه

پوسته

Wordpress

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی